ازAMD بشنوید”پلی استیشن ۴ بسیار برتر از ایکس باکس وان

PlayStaion-4-vs-xbox-one

ازAMD بشنوید”پلی استیشن ۴ بسیار برتر از ایکس باکس وان AMD: برتری‌های سخت افزاری پلی استیشن ۴ بر ایکس باکس وان از آن‌چه تا کنون فکر می‌کردیم بیشتر است اگر بخواهیم از روی مشخصات سخت ...

ازAMD بشنوید”پلی استیشن ۴ بسیار برتر از ایکس باکس وان

AMD: برتری‌های سخت افزاری پلی استیشن ۴ بر ایکس باکس وان از آن‌چه تا کنون فکر می‌کردیم بیشتر است

اگر بخواهیم از روی مشخصات سخت افزاری قضاوت کنیم، باید گفت که پلی استیشن ۴ به لطف پردازشگر گرافیکی و رم سریع‌تری که دارد، گوی رقابت را از رقیب خود ربوده است. شاید برخی بگویند که باید نتیجه کار را در عمل دید اما AMD نظر دیگری دارد. به گفته آن‌ها، پلی استیشن ۴ مزیت دیگری نیز دارد که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده و hUMA نام دارد.

مدیر بخش بازاریابی AMD در نمایشگاه Gamescon توضیح داد که چگونه این قابلیت می‌تواند پلی استیشن ۴ را چند پله بالاتر از ایکس باکس وان قرار دهد.

hUMA که کوتاه شده‌ی عبارت (heterogeneous Uniform Memory Access) و به معنی «دسترسی ناهمگن یکنواخت حافظه» است، به پردازنده و کارت گرافیک اجازه می‌دهد تا در یک زمان و به صورت اشتراکی، به داده‌های موجود در حافظه دسترسی داشته باشند.

amd cpu apu humaدر حالت عادی هر کدام از دو قسمت CPU و GPU به نوبت به حافظه دسترسی دارند یعنی اگر CPU در حال استفاده از حافظه باشد GPU باید منتظر بماند تا کار CPU با حافظه تمام شود. حال اگر GPU بخواهد به همان اطلاعاتی که CPU در حال استفاده از آنها است، دسترسی داشته باشد، باز هم باید همان اطلاعات را مجددا در حافظه نوشته یا بخواند.

اما در این نوع از پردازش که به موازات یکدیگر صورت می‌گیرد می‌توان دو مزیت مهم یافت. اول این‌که دیگر نیاز نیست داده‌های یکسان، یکبار برای مصرف پردازنده به درون رم فراخوانده و باز نویسی شده و دوباره به حافظه اصلی برگردند و مجددا این عمل برای کارت گرافیک انجام شود، بلکه هر دو می‌توانند به صورت مشترک به پردازش اطلاعات بپردازند. از سوی دیگر، فضای RAM اشغال شده در هر چرخه‌ی پردازشی که هم پردازنده‌ی اصلی را درگیر می‌کند، هم پردازشگر گرافیکی را، تا میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در کنسول‌های نسل قبل و احتمالا ایکس باکس وان، از تراشه‌های حافظه‌ی مشابه پلی استیشن ۴ استفاده شده است، اما فرآیندی که برای بارگذاری و استفاده‌ی داده‌ها توسط پردازنده و کارت گرافیک تعریف شده قدیمی است و برای استفاده‌ی موازی، داده‌ها باید دو بار درون رم کپی شوند و این خود مراحل را طولانی‌تر و در نتیجه از کارایی کلی می‌کاهد.

البته شاید این تفاوت را نتوان در بازی‌هایی که در اولین فصل فروش کنسول‌ها به بازار می‌آیند حس کرد، اما از نیمه‌ی دوم سال اول فروش و پس از روی کار آمدن بازی‌های انحصاری هریک، hUMA رخ خواهد نمایاند و تفاوت ملموس‌تر خواهد شد.

همچنین ممکن است که توسعه دهندگان مستقل نیز از کدهای hUMA در بازی‌های خود استفاده کرده باشند که این می‌تواند کار را برای ایکس باکس قدری مشکل کند.

5/ 4.00

افتضاحبدخوبعالیبی نظیر
(1 رای)

مطلب مفیدی بود؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.