توافق در تعیین قیمت خودرو / اعلام شرایط و قیمت

مشخصات و اعلام قیمت جدید خودرو

بعد از ابلاغ فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو به شرکت‌های خودروساز، جلسات مشورتی شورای رقابت با این شرکت‌ها برای بررسی بیشتر قیمت انواع خودروها به پایان رسیده و قیمت نهایی با در نظر گرفتن آپشن‌های مختلف ...

بعد از ابلاغ فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو به شرکت‌های خودروساز، جلسات مشورتی شورای رقابت با این شرکت‌ها برای بررسی بیشتر قیمت انواع خودروها به پایان رسیده و قیمت نهایی با در نظر گرفتن آپشن‌های مختلف شنبه (۱۴ تیرماه) اعلام می شود.

پس از کش و قوس‌های فراوان در تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت، در نهایت این شورا در روز ۲۱ خرداد ماه افزایش ۳.۷ تا ۶.۹ درصدی قیمت خودرو را تصویب کرد.

طبق این فرمول عوامل قیمت خودرو در سال ۱۳۹۲، تورم این صنعت در سال ۱۳۹۲، درصد تغییر قیمت خودرو از محل تغییر کیفیت و جریمه بی کیفیتی و همچنین عامل بهره وری از اصلی ترین شاخص هایی بود که در تعیین قیمت خودرو مورد محاسبه قرار گرفت.

علاوه بر این شورای رقابت مصوب کرد که باید پنج شرط اعلامی توسط خودروسازان تامین شود یعنی میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول قرار گیرد، آپشن‌های نصب شده روی خودروها به هیچ وجه اجباری نباشد، طرح های فروش به نحوی که دریافت کننده خودرو، مصرف کننده نهایی آن باشد، اجرا شود، بازار حاشیه از میان برداشته شود و فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت اصلاح شود.

اما بعد از این مصوبه خودروسازان به این خبرواکنش منفی نشان داده و قیمت های جدید اعلامی از سوی شورا را نپذیرفتند و به وزارت صنعت و معدن اعتراض کردند.

آنها معتقد بودند که طبق قانون شورای رقابت تنها باید فرمول قیمت‌گذاری را ابلاغ کند و حق تعیین قیمت‌ها را ندارد همچنین عنوان می کردند که در قیمت‌های اعلامی ،قیمت جدید برخی از خودروها پایین‌تر از قیمت فعلی آن است یعنی این شورا قیمت خودروی ۲۰۶ تیپ ۵ را ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده ولی قیمت فعلی این خودرو ۳۵ میلیون و ۴۳۱ هزار تومان است.

معترضان از دیگر ابهامات موجود در قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت را موضوع آپشن‌ها و استانداردهای اجباری می دانستند و معتقد بودند که شورای رقابت به طور کلی اعلام کرده که خودروسازان حق افزایش قیمت نسبت به قیمت‌های اعلامی به عنوان آپشن را ندارند و آپشن باید به اختیار مصرف‌کننده روی خودرو نصب شود در حالی است که اعلام نکرده که آیا استانداردهای اجباری همچون کیسه هوا و استاندارد آلایندگی یورو ۴ را نیز به عنوان آپشن در نظر گرفته است یا نه.

این اختلافات باعث شد تا جلسات متعددی بین خودروسازان و شورا برگزار شده و در نهایت در روز ۲۹ خرداد ماه ،خودروسازان و شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای داخلی به توافق برسند.

بر اساس این توافق اعلام شد که قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت بدون احتساب هزینه‌هایی چون بیمه، شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و سایر عوارض مربوطه بوده و این هزینه‌ها به قیمت‌های نهایی اضافه خواهد شد.

همچنین گفته شد که شورای رقابت هزینه مربوط به استاندارد‌های اجباری چون یورو ۴ و کیسه هوا را نیز محاسبه و به قیمت‌های اعلامی اضافه خواهد کرد.

قیمت‌هایی که از سوی شورای رقابت اعلام شد ابهاماتی به ویژه در زمینه خودروی پژو ۲۰۶ وجود داشت که ابهامات موجود برطرف شده و قرار است در روز شنبه (۱۴ تیر ماه) در نشست خبری رییس شورای رقابت قیمت نهایی خودروها به همراه ۲۰۶ اعلام شود.

:: خبر اینترفر از همشهری / ایسنا

5/ 0.00

افتضاحبدخوبعالیبی نظیر
(0 رای)

مطلب مفیدی بود؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.