قیمت خودرو در سال ۹۳ اعلام شد / جزئیات و قیمت

قیمت جدید خودرو 93

جزئیات قیمت‌ خودرو و شرایط پیش فروش؛ خودروها چقدر گرانتر فروخته می‌شوند بر اساس دستورالعمل شورای رقابت قیمت‌های محاسبه شده خودرو در سال ۱۳۹۳ اعلام و مشخص شد که چند درصد قیمت خودروها افزایش یافته ...

جزئیات قیمت‌ خودرو و شرایط پیش فروش؛ خودروها چقدر گرانتر فروخته می‌شوند
بر اساس دستورالعمل شورای رقابت قیمت‌های محاسبه شده خودرو در سال ۱۳۹۳ اعلام و مشخص شد که چند درصد قیمت خودروها افزایش یافته است.

رضا شیوا – ریاست شورا و مرکز ملی رقابت – در جمع خبرنگاران در مورد قیمت گذاری خودرو به اطلاع رسانی شفاف پرداخت و در رابطه با چگونگی قیمت گذاری‌ها گفت: شورای رقابت هم طرفدار مصرف کننده است و هم تولید کننده. شورای رقابت با سرکوب قیمتی مخالف است.

یعنی اگر هزینه های واقعی بالاتر از قیمت نهایی باشد، به این معنا است که تولید کننده بعد از مدت کوتاهی ورشکست خواهد شد. بنابراین قیمت گذاری در شورا بر اساس کار علمی، کارشناسی و منطقی صورت می گیرد.

شیوا گفت: از ۲۱ خرداد ماه ۹۳ که قیمت خودرو نهایی شد، شورا دیگر وارد بحث قیمت گذاری نشده است و در طی این مدت کارشناسان مرکز ملی رقابت با خودروسازان در مورد ۵ شرط الحاقی و قیمت آپشن ها به مذاکره پرداختند. ۵ شرط اجرایی می شود و قیمت ها نیز مورد قبول خودروسازان است. ۵ شرط به شرح زیر است:

  • میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول ( مورد تأیید شورای رقابت) قرار گیرد.
  • آپشن های نصب شده بر روی خودروها به هیچ وجه اجباری نباشد. ( به غیر از الزامات قانونی )
  • طرح های فروش به نحوی که دریافت کننده خودرو، مصرف کننده نهایی آن باشد، اجرا گردد.
  • بازار حاشیه از میان برداشته شود.
  • فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت (به نحوی منصفانه) اصلاح گردد.

رضا شیوا درباره اصلاح قراردادها در شورای رقابت گفت: اصلاح قراردادها به شیوه ای صورت گرفت که منصفانه باشد و می توان گفت تابحال چنین اصلاحی در قراردادها صورت نگرفته بود. اصلاحات قراردادها بعد از تعامل بخش حقوقی مرکز ملی رقابت با بخش حقوقی خودروسازان، بر اساس ۱۵ شرط صورت گرفته است.

رییس شورا و مرکز ملی رقابت گفت: قیمت ها تا یک سال ثابت خواهد بود. اجرا شدن ۵ شرط نیز الزامی است اما چگونگی اجرای آن می تواند تغییر کند. به این شکل که اگر احیاناً در طی زمان شرایط بهتری برای فروش پیش آید اجباری در ۵ شرط به این شیوه نخواهد بود.

شیوا در نشست خبری نهایی شدن قیمت خودرو گفت: بازار ممکن است چند روز ملتهب باشد اما با افزایش تولید بازار آرام خواهد شد و بحث واسطه گری از بین رفته و خریدار خودرو، مصرف کننده واقعی خواهد بود.

روش فروش خودروها

ریاست شورا و مرکز ملی رقابت در خصوص روش فروش خودروها گفت: روش فروش بسیار مهم است. به منظور حصول اطمینان از فروش خودروها به مصرف کننده نهایی نکاتی مورد توجه قرار گرفته است. از جمله اینکه :

۱- ۲۰ ٪ از کل فروش، فروش نقدی باشد.
۲- نقش نمایندگی ها در فرآیند فروش حداقل باشد.
۳- امکان ثبت نام شخصیت های حقوقی و نمایندگی ها مجاز در فروش مقدور نباشد.
۴- واگذاری یک دستگاه خودرو به ازای هر کد ملی در فروش نقدی.
۵- عدم امکان ثبت نام مشتری ثبت نامی فروش فوری از شش ماه قبل در فروش نقدی
۶- امکان ثبت نام فقط در محدوده جغرافیایی استان برابر آدرس متقاضی
۷- شفاف شدن انواع طرح های فروش با ذکر ارقام دقیق، سود مشارکت، سود انصرف، جریمه دیرکرد و زمان تحویل
۸- حصول اطمینان از عملکرد صحیح سایت فروش اینترنتی در زمان فروش

شیوا در ادامه در مورد ابزار نظارتی برای فروش خودروها گفت: اولاً شورای رقابت قرار بر تعامل با همه کسانی دارد که با آنها به نوعی سر و کار دارد اما خوشبختانه شورا تشکیلاتی اقتصادی و قضایی است. به این معنی که هرگاه مصوبه ای را به تصویب رساند و اجرایی نشد، خود شورا می تواند جرایم را پیشنهاد، تصویب و اعمال کند. وی خاطر نشان کرد: در شورا پیش بینی بازرسانی نیز شده است که می توانند با حکم خود قاضی شورا بر کارها بازرسی داشته باشند و خوشبختانه از این لحاظ شورا قدرت خوبی دارد.

شیوا در مورد چگونگی از بین رفتن حاشیه بازار چنین گفت: حاشیه بازار وقتی از بین می رود که عرضه به قدر کافی باشد. حاشیه بازار به خاطر عواملی بود که خودرو ساز نمی توانست به قدر کافی تولید داشته باشد. اکنون خودروساز ها بالای ۱۰۰ درصد نسبت به سال پیش افزایش تولید داشتند. و ما مطمئن هستیم حاشیه بازار با افزایش تولید از بین خواهد رفت.

چرایی نبود قیمت خودروی تندر ۹۰

رییس شورای رقابت در ادامه در مورد چرایی نبود قیمت خودروی تندر ۹۰ در لیست قیمت های اعلامی گفت: خودروی تندر ۹۰ خودرویی است که به صورت CKD، رنوپارس آن را به ایران خودرو و سایپا ارائه می دهد. متأسفانه اطلاعاتی که شورا از رنوپارس درخواست کرد، دریافت نشد. در نهایت این موضوع به شورا گزارش شده است تا در مورد آن تصمیم گیری شود.

رضا شیوا در مورد قیمت خودروی تندر ۹۰ افزود: تا زمانی که تصمیم جدید در مورد قیمت این خودرو گرفته نشود، قیمت باید به قیمت خرداد سال ۹۲ فروخته شود.

رییس شورای رقابت در مورد تعیین قیمت خودروهای وارداتی گفت: بازار خودروهای وارداتی در ایران رقابتی است و شورای رقابت در بازاری که رقابتی است ورود پیدا نمی کند.

شیوا در پایان افزود شورای رقابت وظایف بسیار سنگینی بر عهده دارد و در این وظیفه سنگین به کمک اصحاب رسانه و مردم نیاز دارد. تا هرجا هر نوع بی عدالتی اقتصادی، رانت خواری و … مشاهده کردند. هرجا بازاری انحصاری بود (اعم از خرید، فروش، مزایده، مناقصه و…) شورای رقابت می تواند دخالت کند تا آن بازار حالت رقابتی یابد. وی افزود: گروه های کارشناسی در مرکز ملی رقابت به طور مداوم مشغول مطالعه هستند تا بازارهایی را که رقابتی نیستند کشف کنند. با پایان یافتن بحث خودرو، عمده بحث شورا حوزه ICT و مخابرات خواهد بود. اتفاقا در حوزه ICT واگذاری های خوبی صورت گرفته است و پتانسیل زیادی برای توسعه وجود دارد و یکی از کارهای عمده مان این است که موانعی موجود در این حوزه را از بین ببریم.

محاسبه قیمت انواع خودروی سواری در سال ۹۳

منظور از قیمت مصرف کننده ، قیمت کارخانه به علاوه پرداخت های قانونی به شرح ذیل است:
مقادیر ثابت فاکتور + بیمه شخص ثالث + عوارض شماره گذاری +مالیات بر ارزش افزوده + قیمت کارخانه=
قیمت مصرف کننده

نام خودرو درصد افزایش مجاز قیمت کارخانه سال ۱۳۹۳ قیمت مصرف‌کننده در سال ۱۳۹۳ یورو۳ دو ایربگ قیمت مصرف‌کننده به ریال در سال ۹۳با احتساب الزامات قانونی با لحاظ عوارض و مالیات الزامات قانونی
سایپا SL131 ۴.۸۲ ۱۳۲۵۱۷۱۳۵.۸ ۱۵۵۸۰۸.۳۲۹ ۲۳۰۶۰۴۰۰ ۱۳۱۰۲۵۰۰ ۱۹۵.۹۵۰.۰۰۰
سایپاSX131 ۴.۸۲ ۱۳۷۲۵۸۰۷۷.۱ ۱۶۱.۰۷۰.۷۷۴ ۲۳۰۶۰۴۰۰ ۱۳۱۰۲۵۰۰ ۲۰۱.۲۲۰.۰۰۰
سایپاSL132 ۴.۵۷ ۱۳۳۳۲۳۵۲۵.۶ ۱۵۶.۷۰۲.۴۲۱ ۲۳۰۶۰۴۰۰ ۱۳۱۰۲۵۰۰ ۱۹۶.۸۵۰.۰۰۰
سایپاSX132 ۴.۵۷ ۱۳۸۰۳۳۹۷۲.۴ ۱۶۱۹۳۲.۰۱۷ ۲۳۰۶۰۴۰۰ ۱۳۱۰۲۵۰۰ ۲۰۲.۰۸۰.۰۰۰
سایپاSL111 ۴.۸۲ ۱۳۵۴۲۱۳۲۲.۹ ۱۵۹.۰۳۱.۹۷۶ ۲۳۰۶۰۴۰۰ ۱۳۱۰۲۵۰۰ ۱۹۹.۱۸۰.۰۰۰
سایپاSX111 ۴.۸۲ ۱۴۰۱۵۲۶۴۷.۷ ۱۶۴.۲۸۳.۷۴۷ ۲۳۰۶۰۴۰۰ ۱۳۱۰۲۵۰۰ ۲۰۴.۴۳۰.۰۰۰
سایپا SL141 ۴.۸۲ ۱۲۵۲۶۶۲۸۴.۴ ۱۴۷.۷۵۹.۸۸۴ ۲۳۰۶۰۴۰۰ ۱۳۱۰۲۵۰۰ ۱۸۷.۹۱۰.۰۰۰
سایپاSX141 ۴.۸۲ ۱۲۹۹۹۷۶۰۹.۲ ۱۵۳.۰۱۱.۶۵۴ ۲۳۰۶۴۰۰ ۱۳۱۰۲۵۰۰ ۱۹۳.۱۶۰.۰۰۰
تیباSX ۵.۹۷ ۱۷۴۸۹۶۱۳۱.۳ ۲۰۴.۱۸۶.۹۶۵ ۳۳۹۱۰۴۰۰ ۰ ۲۴۱.۸۳۰.۰۰۰

 

نام خودرو درصد افزایش مجاز قیمت کارخانه سال ۱۳۹۳ قیمت مصرف‌کننده در سال۱۳۹۳ استاندارد‌ آلایندگی یورو ۴ الزامات قانونی داشبورد جدید دارای کیسه هوا کیسه هوای سرنشین قیمت مصرف‌کننده سال ۹۳ با احتساب الزامات قانونی با لحاظ عوارض و مالیات الزامات قانونی
پیکان وانت دوگانه‌سوز ۲.۸ ۱۱۱.۰۰۷.۷۲۰ ۱۳۱.۰۰۷.۷۲۰ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۰ ۱۴۷.۲۰۷.۷۲۰
پژو۴۰۵ اس ال ایکس TU5 ۶.۲۹ ۲۱۵.۹۳۸.۳۱۶ ۲۴۹.۷۳۷.۲۸۲ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۳۰۳.۰۱۷.۲۸۲
پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۶.۵۹ ۲۱۶.۲۷۲.۷۵۷ ۲۵۰.۱۱۹.۶۱۱ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۳۰۱.۱۷۹.۶۱۱
پژو ۲۰۶ (تیپ۵) ۵.۷۶ ۲۴۵.۲۳۰.۷۹۲ ۲۸۳.۲۵۱.۹۳۰ ۲۳.۰۵۸.۰۰۰ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۳۴۱.۱۴۶.۳۱۰
پژو۲۰۶ صندوق‌دار V08 ۳.۷ ۲۴۸.۱۳۳.۰۴۸ ۲۸۵.۴۸۴.۵۳۴ ۳۴.۹۶۵.۰۰۰ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۳۴۶.۴۹۵۳۶۸۴
رانا ۶.۹ ۲۷۹.۵۱۳.۱۳۹ ۳۲۰.۳۱۶.۴۳۵ ۰ ۰ ۰ ۳۲۰.۳۱۶.۴۳۵
پژو پارس جدید فاز یک با کیسه هوا ۶.۱۹ ۲۵۳.۱۸۲.۰۶۵ ۲۹۱.۰۸۸.۹۴۳ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۲۲.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۳۴۸.۸۰۸.۹۴۳
پارس دوگانه‌سوز ۶.۵۹ ۲۶۵.۰۵۱.۶۹۰ ۳۰۴.۲۶۴.۲۲۷ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۲۴.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۳۶۴.۲۰۴.۲۲۷
پارس ای ال ایکس ۵.۸۹ ۲۹۷.۲۶۱.۴۳۷ ۳۴۰.۰۱۷.۰۴۶ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۲۴.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۳۹۹.۹۵۷.۰۴۶
پژوپارس ری استایل فاز دو با موتور تیو۵ ۵.۰۹ ۲۶۵.۸۹۷.۸۸۱ ۳۰۵.۲۰۳.۴۹۹ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۳۶۰.۷۰۳.۴۹۹
سمند ال ایکس EF7 دوگانه‌سوز ۵.۸ ۲۴۰.۱۶۶.۴۰۲ ۲۷۶.۶۴۱.۵۵۷ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۷.۰۰۰.۰۰۰ ۳۱۷.۷۱۱.۵۵۷
سمند ال ایکس EF7بنزین مالتی ۵.۳ ۲۲۶.۸۳۷.۶۰۳ ۲۶۱.۹۳۵.۴۹۰ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۰ ۲۹۵.۱۳۵.۴۹۰
سمند سورن فاز دوای ال ایکس/ تریم مشکی ۶.۳ ۲۵۹.۳۷۵.۴۱۰ ۲۹۷.۹۶۳.۵۵۶ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۰ ۳۳۱.۲۶۳.۵۵۶
سمند بهینه ای ام اس بوش ۶.۱ ۱۹۷.۷۱۷.۵۷۳ ۲۲۹.۵۲۳.۳۵۶ ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ۰ ۷.۰۰۰.۰۰۰ ۲۷۰.۵۹۳.۳۵۶

 

نام خودرو درصد مجاز افزایش قیمت کارخانه سال ۱۳۹۳ قیمت مصرف‌کننده در سال ۱۳۹۳ الزامات قانونی یورو۲ به یورو ۳ قیمت نهایی مصرف‌کننده در سال۹۳
ام وی ام چهار سیلندر ۳.۴۹ ۱۹۱.۲۲۸.۳۶۲ ۲۱۸.۶۶۱.۶۹۷ ۰ ۲۱۸.۶۶۱.۶۹۷
ام وی ام ۵۳۰ ۴.۵۷ ۳۸۵.۸۶۸.۲۰۰ ۴۳۳.۸۲۶.۸۷۶ ۰ ۴۳۳.۸۲۶.۸۷۶
ام وی ام ایکس۳۳ ۳.۸۸ ۵۶۵.۰۲۲.۶۶۸ ۶۳۱.۷۰۷.۲۹۰ ۰ ۶۳۱.۷۰۷.۲۹۰
ام وی ام ۳۱۵ ۴.۱۳ ۳۱۲.۸۳۲.۲۸۹ ۳۵۴.۰۳۷.۳۲۷ ۲۹.۰۰۰.۰۰۰ ۳۸۳.۰۳۷.۳۲۷

:: خبر اینترفر از ایسنا / همشهری

5/ 0.00

افتضاحبدخوبعالیبی نظیر
(0 رای)

مطلب مفیدی بود؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.