اشتباهاتی که در رژیم غذایی انجام می دهیم

رژیم غذایی

چه اشتباهاتی منجر به شکست در رژیم غذایی می شود اگر در رژیم غذایی نمیتوانید به وزن مطلوب برسید و در مدت کوتاهی به وزن قبل خود بر میگردید این مطلب به دردتان می‌خورد. بهتر ...

چه اشتباهاتی منجر به شکست در رژیم غذایی می شود

اگر در رژیم غذایی نمیتوانید به وزن مطلوب برسید و در مدت کوتاهی به وزن قبل خود بر میگردید این مطلب به دردتان می‌خورد.

بهتر است ناامید نشوید و بدانید که دلیل شکست‌تان به خاطر اشتباهاتی است که مرتکب می‌شوید. خبر خوب اینکه غلبه کردن بر این مشکلات بسیار ساده است. اولین گام این است که بدانید کجای کارتان ایراد دارد. در این مطلب در مورد ۷ اشتباهی که منجر به شکست رژیم‌تان می شود صحبت می‌کنیم.

به اندازه‌ی کافی غذا نمی‌خورید

معمولا در بحث لاغری همیشه صحبت از رژیم‌های کم کالری است. به این ترتیب که میزان کالری روزانه‌ی مورد نیاز بدن کاهش داده می‌شود تا بدن مجبور شود از ذخایر چربی‌ها استفاده کند و به این ترتیب چربی‌های انباشته شده‌ی بدن کاهش پیدا کند. اما همیشه فراموش می‌شود که در این صورت خطر کاهش توده‌ی عضلانی نیز وجود دارد.

باید بدانید که بدن خانم‌ها به روزانه حدود ۱۸۰۰ کیلوکالری انرژی نیاز دارد که باید از طریق مصرف مواد غذایی تامین شود. توجه داشته باشید که عضلات از انرژی بدن استفاده کرده و کالری‌ها را می سوزاند. اگر به دلیل عدم مصرف مواد غذایی کافی، عضلات‌تان کوچکتر شود، بعد از رژیم بیشتر در معرض چاقی دوباره قرار خواهید گرفت. بنابراین باید حواستان باشد که عضلاتتان را از دریافت مواد مغذی مورد نیازش محروم نکنید. راه چاره‌ی شما داشتن تغذیه ی سالم، متعادل و تامین نیازهای روزمره‌تان است. بهتر است به جای دنبال کردن رژیم‌های نامناسب، سخت و آسیب رسان به متخصص تغذیه مراجعه کنید و رژیم مناسب‌تان را بر حسب جنسیت و شرایط بدن‌تان انتخاب کنید.

رژیم‌تان حاوی آهن کمی است

کمبود آهن در بین خانم‌ها امر رایجی است و دلیل اصلی آن خونریزی دوره‌ی قاعدگی است. از آنجایی که آهن نقش اساسی در عملکرد خوب بدن دارد باید حواستان باشد که در طول رژیم دچار کمبود آن نشوید. آهن برای حمل اکسیژن به عضلات، لازم و ضروری است. باید بدانید که عضلات از این اکسیژن و مواد مغذی برای سوزاندن کالری‌ها استفاده می‌کند و بدون آن دچار مشکل خواهد شد. در نتیجه کمبود آهن، باعث کند شدن متابولیسم بدن می‌شود. اگر رژیم گرفته‌اید حتما اسفناج، غذاهای دریایی و لوبیا را در رژیم‌تان بگنجانید. همچنین بهتر است با مشورت با پزشک از قرص‌های آهن استفاده کنید تا دچار کمبود جدی آهن نشوید.

فیبر مصرف نمی‌کنید

یادتان باشد که اسم لاغری جدا از فیبر نیست. فیبرها ستون هر نوع رژیم لاغری هستند. این ترکیبات مغذی و مفید در انواع سبزیجات و میوه‌ها به وفور وجود دارند و بدن از آن‌ها برای هضم غذاها و دفع راحت استفاده می‌کند. علاوه بر این، فیبرها برخلاف قند و چربی‌ها که اشتها را باز می‌کنند، باعث ایجاد احساس سیری زودهنگام شده و با اشتهای زیاد مقابله می‌کنند. بنابراین لازم است که در هر وعده‌ی غذایی سبزیجات میل کنید و روزانه حداقل ۳ واحد میوه بخورید. برای بهره مندی از فیبر زیاد بهتر است میوه و سبزیجات را با پوست میل کنید.

بیش از اندازه گوشت قرمز مصرف می‌کنید

برخی از رژیم‌ها به گونه‌ای است که صرفا مصرف سبزیجات و میوه‌ها را آزاد کرده و گوشت قرمز را اساس تغذیه قرار می‌دهند. پروتئین‌ها کلید موفقیت هر رژیم لاغری است. در واقع پروتئین‌ها هستند که به عضلات اجازه می‌دهند که بافت خود را حفظ کنند. اما با این حال نباید صرفا گوشت قرمز مصرف کنید. یادتان باشد که مصرف گوشت پرندگان، ماهی و محصولات لبنی نیز حاوی پروتئین‌ها هستند که برای عضلات‌تان لازم و ضروری است.

محصولات لبنی را کنار می‌گذارید

برخلاف آنچه تصور می‌کنید محصولات لبنی صرفا برای بچه‌ها نیست و همه‌ی ما برای سالم ماندن باید تا آخر عمر از این مواد غذایی استفاده کنیم. علاوه بر این محصولات لبنی به بدن کمک می‌کنند تا مواد مغذی دریافتی از غذاها را به خوبی جذب کند و چربی‌ها را بسوزاند. یادتان نرود که هر روز حداقل یک مرتبه ماست یا پنیر سفید بدون چربی میل کنید.

آب و مایعات ولرم می‌نوشید

همه‌ی ما بویژه در فصل سرما، میل زیادی به نوشیدن چای و آب معمولی یا حتی ولرم پیدا می‌کنیم و به ندرت به سراغ مایعات خنک می‌رویم. اما اگر رژیم می‌گیرید باید بدانید که دمای آبی که می‌نوشید نیز می‌تواند نقش زیادی در لاغری‌تان داشته باشد. در واقع، زمانیکه آب خنک مصرف می‌کنید بدن‌تان برای گرم کردن این آب انرژی صرف می‌کند و کالری می‌سوزاند. نتایج پژوهش‌های محققان آلمانی نشان می‌دهد که نوشیدن ۶ لیوان آب خنک باعث سوزاندن روزانه ۵۰ کالری می‌شود.

کمبود ویتامین D دارید

ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم و حیاتی برای بدن ماست. این ویتامین باعث حفظ بافت‌های عضلانی شده و به آن‌ها امکان احیا شدن می‌دهد. متاسفانه ویتامین D به میزان کمی در مواد غذایی وجود دارد و با دنبال کردن رژیم لاغری نیز با کمبود جدی مواجه می‌شود. برای مقابله با این مشکل مصرف ماهی آزاد، تن و میگو را بیشتر کنید. اگر اهل غذاهای دریایی نیستید از توفو، شیر، غلات و تخم مرغ غافل نشوید. روزانه حتما بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

:: خبر اینترفر / همشهری

5/ 5.00

افتضاحبدخوبعالیبی نظیر
(1 رای)

مطلب مفیدی بود؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.